Vzdušné zámky jsou možná krásné na pohled, ale žít se v nich nedá. Během jejich výstavby se sice budete cítit lepšími, než jste, jakmile se však budete chtít nastěhovat, přijde trpké zklamání. Tak by se dalo shrnout hlavní poselství hry Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího.

V hlavní roli inscenace Městských divadel pražských se uplynulou středu 9. února představil Miroslav Donutil. Hra, jež musela být odložena z původního říjnového termínu, zakončila oblíbenou divadelní přehlídku Aplaus 2021 nabízející špičková a hvězdně obsazená představení. A u toho prostě Večerník nemohl chybět!

Autor hry coby bývalý manžel slavné herečky s neslavným koncem Marilyn Monroe musel o ztrátě všech iluzí na konci života něco vědět. Jeho nejznámější drama však není z prostředí hollywoodské „továrny na sny“, nýbrž sleduje příběh „obyčejného“ obchodního cestujícího, jenž je přesvědčen, že své zákazníky dokáže svojí předstíranou suverenitou, vtipem a šarmem zcela uhranout. Kromě toho v sobě živí přesvědčení, že oba jeho synové jsou ohledně osobního kouzla na tom ještě lépe, díky čemuž je životní úspěch a bohatství prostě nemohou minout. Jenže postupem času zjišťuje, co divák už dávno ví. Totiž že vše je jinak. Smutný příběh o nechuti přijmout svůj život takový, jaký je, tak končí tragicky sebevraždou hlavního hrdiny.   

Předností inscenace založené až na pár scénických nápadů téměř výhradně na dialozích byly nepochybně herecké výkony. Miroslav Donutil přesvědčivě dokázal vykreslit postavu muže, který ztratil kontakt s realitou, přičemž ze svých malých proher stále vztekleji obviňuje jiné. Druhým neméně pevným pilířem inscenace byl určitě výkon Zuzany Kronerové v roli jeho obětavé manželky, která je ochotna jej coby živitele rodiny ve všem podporovat. Do jejich cesty za „americkým snem“ se jim kromě stárnutí a s ním spojenými problémy v práci, staví oba jejich dospělí synové. Zejména starší z nich v podání Viktora Dvořáka očividně nebyl schopen dostát ambicím, které do něj jeho otec vkládal. V roli toho mladšího se pak představil syn Miroslava Donutila Martin, jenž zaujal neokázalým a přirozeným podáním své postavy.  

Určitě se nejednalo o divácky vděčný kus, což ostatně podtrhl i fakt, že byl uváděn souvisle bez přestávky. Navzdory tomu ji publikum v závěru ocenilo zaslouženým standing ovation.

„Pro mě osobně to byl mimořádný zážitek. Přitom se nejednalo o hru, která by šla divákovi naproti. Po jejím skončení lidé spíš měli o čem přemýšlet, než aby odcházeli s dobrou náladou. Nicméně Miroslav Donutil známý hlavně jako bavič předvedl i v této dramatické roli výjimečný výkon,“ zhodnotila představení ředitelka divadla Jana Maršálková, jíž jsme se zeptali, zdali ji zaujalo téma ztráty iluzí, na němž byla hra vystavěna. „Určitě mě oslovilo, ostatně přijde mi, že je v dnešní společnosti aktuálnější, než bylo třeba ještě před pěti lety,“ reagovala Maršálková.

Smrt obchodního cestujícího s odstupem času uzavřela trojdílnou přehlídku Aplaus 2021, jež každoročně vzniká díky spolupráci vedení Prostějova, Městského divadla a marketingové společnosti TK PLUS. Jejím hlavním sponzorem pak byla letos společnost Micos Telcom, která do divadla pozvala řadu svých zaměstnanců.

Organizátoři již mají připravený festival Aplaus 2022, který proběhne v říjnu. Tradice pokračuje!