Na silnicích po celé Evropě stále přibývá více a více elektromobilů. Ostatně konec prodeje nových benzinových a naftových vozů je již na obzoru. V roce 2025 se již vozy se spalovacím motorem nebudou smět prodávat v Norsku. V Anglii budou elektrická a hybridní vozidla jedinými novými auty na trhu již od roku 2030. Francie a Španělsko pak plánují zákaz prodeje benzínových a naftových vozů od roku 2040.

Podle předpovědi odborníků bude v roce 2025 každé páté nové auto na světě poháněno elektřinou. Existují prognózy, že do roku 2040 všechna nově vyrobená auta budou buď hybridní, plně elektrická, či plně vodíková. Očekává se, že oproti 1,3 milionu vyrobených elektrických vozů v roce 2019 jich do roku 2025 bude napříč EU vyrobeno kolem 4 milionů.

Skutečným průkopníkem je v této oblasti Norsko a celá Skandinávie. Už 84 procent v lednu pořízených nových vozů jezdí na elektřinu a země se také chlubí nejvyšším počtem elektrovozů při přepočtu na obyvatele.

Zhruba 20 procent všech aut prodaných loni v září ve Francii již tvořily hybridní modely. Jedná se o dvojnásobek v porovnání s předešlým rokem. Německo dokonce hlásí až ztrojnásobení počtu registrací elektrických vozidel mezi lety 2019 a 2020.

Elektromobilům nahrávají úlevy

Jednou z hlavních překážek v přechodu na elektrická vozidla je přístup k nabíjecím stanicím. Mnoho zemí se snaží zvýšit jejich dostupnost ať už v nových domech, nebo v centrech měst.

Jde o rostoucí trend v celé Evropě. Mezi lety 2016 a 2021 vzrostl podle IEA počet veřejně přístupných nabíječek baterií sedmkrát.

Hlavním faktorem, který podporuje prodej elektromobilů, jsou různé s nimi spojené dotace. Kupříkladu Nizozemsko má v přepočtu na počet obyvatel více elektrických a hybridních vozidel než kterákoli jiná země na světě. Nabízejí dotace pro kupce elektromobilů a vozidla jsou tak až do roku 2024 osvobozena od daní spojených s jejich nákupem a z daní z motorových vozidel.

V Norsku jsou vozidla na elektrický pohon osvobozena od silniční daně i daně z prodeje a jejich majitelé platí o polovinu méně za parkování a mýtné. Mezi další motivace v některých evropských zemích patří povolení pro využívání jízdních pruhů pro autobusy majiteli elektromobilů a hybridů.

Rychlost není problém 

Sportovní vozy bývaly tradičně hlučné žrouty paliva a elektromobily zase malé a tiché městské vozy. Technologie elektrických baterií se však vyvíjí tak rychle, že mnoho elektromobilů již dokáže konkurovat benzinovým a naftovým vozům, nebo je dokonce předčí. Tyto sportovní elektromobily dokáží zrychlit z nuly na maximální rychlost během několika sekund a zároveň být stejně šetrné k přírodě jako běžné elektromobily. A vzhledem k současnému vývoji vodíkových sportovních vozů se vzrušení z jízdy sportovním vozem bez narušování přírody v následujících letech ještě zvýší.

 

Tematickou dvoustranu PROSTĚJOVSKO&AUTO-MOTO najdete v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vychází v pondělí 17.