Pokud přijdete o peníze, ztratíte málo, pokud zahodíte čest, přijdete o hodně, ale jestliže ztratíte lásku a odvahu, pak ztratíte vše. Takto by se dala shrnout asi hlavní myšlenka hry o posledním z rytířů Cyranu z Bergeracu. Se skutečnou klasikou k nám v úterý 27. února zavítalo Městské divadlo Brno známé zejména svojí muzikálovou scénou. Právě její šéf a prostějovský rodák Igor Ondříček se představil v titulní roli romantické tragikomedie o promlčené lásce.

 

Na jednu z největších klasik historie světového divadla do prostějovského Národního domu zamířilo zhruba 440 platících diváků. Poměrně překvapivě mezi nimi tentokrát nechyběli ani mladí lidé. Některé z nich nalákala pohotově zařazená možnost uplatnit studentskou slevu. Přesto by to člověk v případě více jak sto let staré hry psané ve verších přebásněné Jaroslavem Vrchlickým asi nečekal. „Seděla jsem hned vedle mladých lidí, a tak jsem se jich zeptala, zda to pro ně není přece jen příliš velké ‚retro‘. Oni odpověděli, že jsou sami překvapeni, ale že je to opravdu baví,“ vyjádřila se jedna z divaček.

Z podobných reakcí je patrné, že hra o odvážném a nekompromisním boji za vlastní čest, stejně jako o nenaplněné lásce a konfliktu mezi atraktivitou těla a duše zůstává stále aktuální i pro některé dnešní mladíky a slečny. Ostatně se nelze ani moc divit. Vždyť prostředí sociálních sítích, v němž se oni sami zhusta pohybují, je až přeplněné „krásnými“, ale o to prázdnějšími virtuálními stíny lidí, jejichž schopnost vyjadřování se smrskla na psaní jednoslovných „statusů“ doplňovaných řadou přednastavených piktogramů.

Scéna historického dramatu byla v případě brněnského Cyrana skutečně minimalistická. Nejenže tím dala o to více vyniknout výkonům velkého množství herců, spolu s nimi by se náročnější kulisy na pódium prostějovského divadla už asi ani nevešly.

V hlavní roli se představil Igor Ondříček. Rodák z Prostějova po celou dobu prakticky „neslezl“ z jeviště. Nejenže hýřil charismatem, které je pro roli typu Cyrana z Bergeracu naprosto nezbytné, navíc se mu podařilo obrovské množství replik podat s maximální sdělností. Přestože závěrečný dlouhý potlesk ve stoje patřil celému souboru, bylo jasně znát, že právě při nástupu představitele Cyrana na děkovačku jeho intenzita výrazně zesílila. „Igor Ondříček zraje jako víno, až dozrál do této skutečně mimořádné role,“ konstatovala produkční divadla Hana Šprynarová, která mimo jiné ocenila také komičnost a lidskost Michala Isteníka v roli změkčilého herce Ragueneaua či půvab a přirozenost Svetlany Janotové coby zbožňované Roxany.  

Nadcházející týden v Městském divadle v Prostějově bude patřit studentům, kteří zamíří na Čapkovu Bílou nemoc. V úterý 5. března pak také symfonici vzdají hold skupině Queen a v sobotu 9. března přijede Na kus řeči populární Miroslav Donutil. Jeho talk show je již vyprodaná.