Dobrý večer, dnes je pátek 20.10.2017
svátek slaví Vendelín,
zítra Brigita
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...

Exkluzivní interview s oceněným „Pedagogem Olomouckého kraje 2012“ Markem Moudrým

moudryVe středu 28. března se po celé naší zemi slavil „Den učitelů“. Hejtmanství Olomouckého kraje při této příležitosti již podruhé ocenilo nejlepší pedagogy středních, vyšších odborných, speciálních i základních uměleckých škol za jejich práci. Komise složená z členů ´Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost´ Zastupitelstva Olomouckého kraje přitom vybírala z nominací navržených řediteli jednotlivých školských zařízení regionu. Medaile „Pedagog Olomouckého kraje 2012“ pak patnácti nejlepším učitelům předával krajský hejtman Martin Tesařík. A právě tohle prestižní ocenění získal i Ing. Marek Moudrý, pedagog ze Střední odborné školy podnikání a obchodu, spol. s r. o. v Prostějově.

Oficiálního uznání se mu dostalo především za dlouhodobou práci s nadstandardními výsledky ve výuce odborných ekonomických předmětů. Jeho specializací je marketing, kterému se věnuje od roku 1998. A já, jakožto bývalá studentka si pamatuji, že pan učitel vedl své hodiny s velkou chutí, nadšením a plnou vervou. Tudíž není pochyb, že si jeho studenti vybaví některé kapitoly marketingu, přestože už jsou ze školních lavic dávno pryč... Marek Moudrý v rozhovoru pro Večerník mimo jiné prozradil, co pro něj získané ocenění „Pedagog Olomouckého kraje“ znamená, kdo jej za katedru přivedl a čím ho například studenti dokáží nejvíce vytočit. To vše a ještě více se dočtete v tomto exkluzivním interview...

 

mikrofon Byl jste oceněn jako „Pedagog Olomouckého kraje“. Co pro vás znamená?

„Velmi si jej vážím. Je jednak odměnou za práci, kterou jsem ve škole vykonal, ale i příjemným povzbuzením do mé další práce. Jsem rád, že za sebou snad zanechávám nějakou stopu. Získané ocenění mi to mile připomnělo. Rád bych poděkoval panu řediteli Křupkovi, který mě nominoval. Již samotné navržení bylo z jeho strany velkým uznáním mojí práce.“

mikrofon Vaší specializací je především marketing. Mohl byste čtenářům vysvětlit, co přesně tento pojem znamená?

„Marketing lze definovat jako snahu firmy prodat SPRÁVNÝ výrobek nebo službu, SPRÁVNÉMU zákazníkovi, ve SPRÁVNÝ čas, na SPRÁVNÉM místě a za SPRÁVNOU cenu. Mnozí si mylně myslí, že marketing je pouze o reklamě. Z předchozí definice lze pochopit, že marketing se snaží na základě uspokojení potřeb a přání zákazníka dosáhnout zisku. Můj kamarád Ladislav Burgr (majitel reklamní agentury Vendi - pozn. red.) rád používá krásnou definici, že marketing je věda a umění. A právě to umění neboli kreativita odlišuje marketing od ekonomiky a účetnictví (úsměv).“

mikrofon Co vás přivedlo k učitelskému povolání? Představoval jste si už od dětství, že budete učit?

„Jako dítě jsem si nikdy nehrál na pana učitele (smích). Nepředpokládal jsem ani při studiích na vysoké škole, že bych ´zakotvil´ právě ve školství. Náhoda přála tomu, že jsem se v roce 1998 dozvěděl o volném místě učitele ekonomických předmětů na tehdejší Soukromé střední podnikatelské škole obchodu a služeb. A slovo dalo slovo. Možná se ve mně ukrýval učitelský gen po mém dědečkovi Františku Štuříkovi, který byl profesorem klasického gymnázia.“

mikrofon Vraťme se do vašich školních let. Jaký jste byl vy sám jako student

„To by nejlépe řekli ti, kteří mě učili... Určitě jsem ale nebyl andílek (úsměv). Mohu však říci, že díky několika učitelům na Střední ekonomické škole, současné Obchodní akademii, jsem získal lásku k ekonomickým předmětům. A to mi zůstalo do současnosti.“

mikrofon Jako vaše bývalá studentka si pamatuji, že vaše hodiny marketingu bývaly velice zábavné, ale zároveň i poučné. Jak byste popsal svůj přístup?

„Nikdy jsem nebyl příznivcem takzvaného ´biflování´. Mojí zásadou je, že obrazností se student naučí nejvíc. Proto používám příklady z praxe a snažím se o interaktivitu, o vtažení žáka do ´děje´. Mým přáním je, odučit každou hodinu tak, aby byla pro studenty zážitkem, aby měla příběh, který si pokud možno zapamatují. Ale jsem jenom člověk, takže se mi to také někdy nepovede, to je samozřejmé... (úsměv) Důležité podle mě je neupadnout do stereotypu a nevzdat kreativitu. Prostě dát všemu, co děláte, duši.“

mikrofon Takže učitelství vás baví. Co vám naopak vadí?

„Ano, učitelství mě opravdu pořád baví a práce s mladými lidmi mě stále naplňuje. A co mi vadí? Nekoncepčnost ministerstva školství...“

mikrofon Učíte již čtrnáctým rokem. V čem jsou dnešní studenti jiní než ti, které jste učil, když jste nastoupil do školství?

„Těžko srovnávat studenty, kteří v roce 1998 seděli ve školních lavicích s těmi dnešními. Svět se velice rychle mění, hlavně co se týče technologie i vztahů ve společnosti. Studenti jsou v jádru stejní, chováním se však mění úměrně době, přizpůsobují se jí. Jsou odvážnější, někdy i drzejší, a mají vyšší sebevědomí, leckdy možná až přehnané. Ale na SOŠ podnikání a obchodu, kde učím, je většina studentů moc fajn, takže si nemám na co stěžovat (úsměv).“

mikrofon O českých studentech se často říká, že se bojí udělat chybu. Třeba říci něco nahlas ze strachu, aby to nebylo špatně. Je to pravda?

„Myslím si, že neprůbojnost studentů se za posledních deset let změnila. Nyní jsou bezesporu odvážnější a nebojí se riskovat. Současní žáci se podle mě dokáží ozvat, pokud se jim něco nelíbí. Když já jsem byl v jejich věku, vztah učitel versus žák i celé pojetí vyučování bylo v úplně jiné rovině...“

mikrofon Čím vás studenti dokáží vytočit?

„Vadí mi, když nedávají pozor! Do hodiny se snažím dát maximum své energie, aby se co nejvíce naučili a pochopili. Proto mě určitě nepotěší, když se nesoustředí či dělají něco jiného. Ale oni to vědí, proto se nevytáčím´ často... (úsměv)

mikrofon Mají podle vás učitelé jako muži výhodu? Jsou více tolerováni?

„Učitel to má dle mého názoru jednodušší ze dvou důvodů. Jednak je nás mužů méně, takže jsme vzácnější, a studenti si nás většinou víc ´hýčkají´. (úsměv) Také díky svým tělesným dispozicím budíme větší respekt, a je pro nás tudíž snazší sjednat si kázeň a pořádek. Nicméně to, zda je učitel studenty respektován či nikoliv, záleží na jeho osobnosti, pedagogickém umu a přístupu k nim, nikoliv na pohlaví...“

mikrofon Jistě mi dáte za pravdu, že studenti v dnešní době již ke svým učitelům nemají takovou úctu jako kdysi... Zkuste nám přiblížit, jak by měl vypadat „novodobý“ středoškolský pedagog, aby zaujal, naučil, udržel si autoritu a zároveň se u studentů těšil oblibě?

„Dobrý učitel úctu studentů vždycky měl, má a mít bude. Já osobně to cítím tak, že úcta je jen jinak vyjadřovaná než dříve, ale hodně věcí je dnes jiných než dříve, tak proč ne způsob projevování úcty. Aby učitel zaujal studenty, musí být také mladý. Ne věkem, ale duchem, názory a vztahem ke studentům. Pak je oblíbený a má autoritu i v dnešní době. O tom jsem přesvědčen.“

mikrofon Jste autorem řady projektů, marketingových výzkumů. Organizačně jste se také podílel na projektu „Předinou za poznáním“, kde pod vaším vedením studenti navrhli naučnou cyklostezku mikroregionem Předina, a v neposlední řadě mimo přímé pedagogické činnosti odborně publikujete. Jak to všechno zvládáte? Máte v takovém vytížení vůbec čas na rodinu?

„Manželka mi často říká, že skutečně nechápe, jak to všechno zvládám... (úsměv). Odpověď je jednoduchá, práce ve školství mě baví. Snažím se ale nezanedbávat ani svoji rodinu, protože je skvělá.“

mikrofonDovolte mi poslední otázku našeho rozhovoru. Vzpomenete si na nějakou historku z vaší praxe, která se vám vryla do paměti?

„Veselých příhod je za těch čtrnáct let hodně, ale asi bych potřeboval větší prostor, abych se o nich mohl rozpovídat. Když jste v kontaktu s mladými lidmi, tak se pořád něco děje; příjemné na tom je, že nemáte ani čas stárnout. Díky svým studentům se stále učím něco nového. Tak například minulý týden jsem si obohatil slovník o nový pojem ´vytuněná megakára´... (úsměv)



Kdo je Marek Moudrý?

Narodil se 24. dubna 1974 v Prostějově. Po maturitě na Střední ekonomické škole v Prostějově v roce 1992 byl přijat ke studiu na tehdy nově založené Fakultě sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Bakalářské studium ukončil v oboru Rozvoj regionů a sídel a inženýrské studium se zaměřením na Ekonomii a management. V letech 1997 až 1999 působil na katedře regionálního rozvoje jako lektor. Od roku 1998 učí na současné Střední odborné škole podnikání a obchodu, tehdy ještě škola působila pod názvem Soukromá střední podnikatelská škola obchodu a služeb na Palackého ulici. Od roku 2000 je zástupcem ředitele školy. V roce 2008 vydal v nakladatelství Computer Media v Kralicích na Hané dvoudílnou učebnici o marketingu. Je ženatý, s manželkou Renatou má tři děti: Terezku (8), Marečka (5) a Davídka (2 roky).

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

  • supersektor
  • finsis
  • olympic
  • Pozvánka na box
  • koncert
  • JH Reality
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Přidejte si nás na Facebooku

Anketa - hlas lidu...

A JAK VÁM SE LÍBÍ V HOSTINCI „U RYBÁŘE“?

Fotbalový sumář
Volejbalová horečka
Prostějovská basketmánie
Ceník inzerce
Hokejový servis
2017 vitejte na svete banner
Speciály Večerníku
2016 jak sel cas banner
2016 stiny minulosti banner

2017 tv pohoda banner

Barometr

Otevřené srdce za pastelku

Dva tucty středoškoláků doplněné žáky čtyř základních škol se uplynulou středu vydaly do prostějovských ulic, aby všichni společně prodejem bílých pastelek za „tři pětky“ vybrali potřebné peníze na pomoc nevidomým. Prostějované měli svá srdce i peněženky otevřené, výše vybrané částky je ale zatím neznámá. 

 

Pátek třináctého

Snad jen osmačtyřicetiletý muž se má právo vymlouvat na pověru, která provází podobný den a datum. Minulý pátek ráno dotyčný svým autem vjel bůhví proč do protisměru v Kojetínské ulici a čelně se střetl s protijedoucím vozidlem. V něm se zranily dvě ženy, které sanitka převezla do nemocnice. 

Osobnost týdne

PETR ČTVRTNÍČEK
42 02 ctvrtnicekDesátý ročník divadelní přehlídky Aplaus 2017 pokračoval v Městském divadle v Prostějově druhým dílem. Pražské divadlo Na zábradlí právě s excelentním Petrem Čtvrtníčkem představilo inscenaci Hamlet. Také on se zamýšlel nad otázkou, zda „být, či nebýt“... 

Číslo týdne

2607

Přesně tolik lidí je aktuálně v Prostějově bez práce. Nízká nezaměstnanost panuje v místním regionu i nadále. Navíc přes Úřad práce ČR firmy poptávají zaměstnance na 1 784 volných míst, takže výběr je velice pestrý. Podíl nezaměstnaných činí 2,7 procenta, což Prostějov řadí pod celorepublikový průměr! 

Výrok týdne

„TEN VRAH JE

ALE JINAK

NEŠKODNEJ!“

Současný obyvatel azylového domu

Pavel Jakubčík se takto vyjádřil

k jednomu svému spolubydlícímu