Problematika autovraků odstavených v Prostějově nebo vozidel s propadlou technickou prohlídkou je při současné legislativě hodně složitá. Nicméně nedávná novela zákona o pozemních komunikacích dala městům a obcím pravomoc tato překážející vozidla odstranit, i když lhůty pro tyto možnosti jsou pro mnohé ještě příliš dlouhé. Večerník na toto téma vyzpovídal jednoho z největších odborníků na tuto problematiku. Ředitel Městské policie Prostějov Libor Šebestík potvrdil, že jde skutečně o letitý problém, který se ovšem dnes dá již řešit.

* V ulicích i na sídlištích v Prostějově je spousta odstavených vozidel s propadlou STK. O jak velký problém se jedná a co brání odstranění těchto aut?  

„Lidé si často myslí, že odstranit takové vozidlo z komunikací a parkovišť města je možné poměrně rychle. Novelizovaný zákon o pozemních komunikacích dává však jasné termíny. Umožňuje vlastníkům pozemních komunikací vyzvat provozovatele vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu po dobu delší jak šest měsíců s propadlou STK, ke zprovoznění vozidla, případně jeho odstranění mimo pozemní komunikaci. Po marném uplynutí výzvy po dvou měsících bude vlastník pozemní komunikace oprávněn vozidlo odstranit a odstavit na vhodné místo a oznámit tuto skutečnost provozovateli s uvedením možnosti vyzvednutí. Pokud ani v tomto případě provozovatel vozidla na oznámení nereaguje ve lhůtě tří měsíců, rozhodne na návrh vlastníka pozemní komunikace silniční správní úřad o povolení prodeje dotčeného vozidla ve veřejné dražbě. V současné době způsobilo komplikace prodloužení neplatné STK kvůli epidemii covid-19. Platnost propadlých technických prohlídek vozidel STK se u vybraných automobilů prodloužila o deset měsíců. To samé platí i v případě propadlých řidičských nebo profesních průkazů. Konkrétně se prodloužení týká dokladů propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021.“

* Jak městská policie postupuje v případě, že strážníci odhalí vozidlo s propadlou technickou prohlídkou?

„Pokud hlídka strážníků zjistí vozidlo, které vykazuje známky vraku, vše zadokumentuje včetně fotografií a oznámí vlastníkovi komunikace. Samozřejmě strážníci také oznamují příslušným správním orgánům vozidla, kterým propadla technická kontrola více jak šest měsíců nebo nemají sjednané či propadlé pojištění – povinné ručení. Strážníci pravidelně monitorují současný stav odstavených vozidel – vraků a spolupracují na jejich odstranění s odborem správy a údržby majetku města a odborem dopravy, které zajišťují ve spolupráci  se strážníky výzvy provozovatelů a vlastní realizaci odtažení vozidla. K dnešnímu dni strážníci správnímu orgánu z důvodu podezření přestupku neplatného zákonného pojištění za rok 2020 a 2021 oznámili už šestasedmdesát provozovatelů uvedených vozidel. Od začátku roku 2020 do současné doby bylo oznámeno správnímu orgánu 106 vozidel majících propadlou technickou prohlídku více jak šest měsíců.“

* Máte nějaký systém, jak tato vozidla v Prostějově vyhledávat?

„Strážníci ve svých okrscích monitorují vozidla, která mají propadlé STK, případně nezaplacené pojištění a při své činnosti se snaží kontaktovat provozovatele, aby potenciální vrak odstranil z komunikace. Pokud se to nepodaří, nebo provozovatel odmítá spolupracovat, předávají se tato auta správci komunikace, který je může odtáhnout a případně pak zlikvidovat. Jednou týdně provádíme kontrolu na poradě s okrskovou službou, jak se daří tyto vraky odstraňovat a předávat k odtažení a likvidaci. V současné době je na území města zhruba čtyřicet vozidel, která by mohla být odtažena. Asi dvacet už bylo na výzvu strážníků odstraněno jejich vlastníky.“

* Je podle legislativy už možné tato vozidla nechat odtáhnout na náklady majitele?

„Pokud automobil bude mít propadlou technickou kontrolu půl roku a déle, bude považováno za vrak a mohou být podniknuty kroky k jeho odtažení. Provozovatel parkoviště nebo veřejné komunikace informuje majitele a požádá o odstavení vozidla na jiné místo nebo o obnovení státní technické kontroly. Pokud majitel nereaguje dva měsíce a déle, může být vůz odtažen a náklady lze vymáhat po majiteli, který by měl být také informován o tom, kam bylo vozidlo odstaveno. Pokud i přes všechny výše popsané kroky nikdo neprojeví o své vozidlo zájem, může být vydraženo nebo zlikvidováno provozovatelem či správcem komunikace místa, kde bylo původně odstaveno.“