V době neustálého cestování a nejrůznějších forem turistiky se jednotlivé regiony o turisty doslova přetahují. Jedním z účinných způsobů, jak místní i turistickou veřejnost upozornit na lokální výjimečnost a kvalitu výrobků pocházejících z českých regionů, jsou značky „Regionální produkt“ a „Regionální potravina“.

Obě tyto značky jsou pro marketing místní produkce velmi významné, protože upozorňují spotřebitelskou veřejnost viditelným způsobem na přednosti těchto produktů – místní původ, návaznost na tradice, vysokou kvalitu a užitnou hodnotu. Také z pohledu lokální ekonomiky jsou regionální značky velkým přínosem, protože pomáhají udržet tržbu z místní produkce v daném regionu.

Certifikované značky, kterých existuje několik desítek, se v poslední době uplatňují jako ochranné známky chránící kvalitní místní produkty před levným zbožím pochybného původu, jehož kvalita bývá nezřídka na hraně (i za hranou) etického obchodu (zboží falšované, zdravotně závadné, nekvalitní). Značky prostě pomáhají spotřebitelům rychle se orientovat při výběru zboží.

Značka REGIONÁLNÍ PRODUKT

Regionální značky pro místní produkty jsou nástrojem pro podporu místní ekonomiky. Označují výrobky s výjimečnou vazbou na region, na jeho charakter, tradici, kulturu či historii, které svojí jedinečností mají velký potenciál v cestovním ruchu. Zákazník, který si koupí produkt označený jednou ze značek, má jistotu, že tento produkt splňuje hned několik kritérií: místní původ výrobku, ověřenou kvalitu, nepoškozuje životní prostředí, jedinečnost.

Značka REGIONÁLNÍ POTRAVINA

Značka Regionální potravina seznamuje spotřebitele s oceněnými regionálními potravinami. Při jejich nákupu máte zaručeno, že jde nejen o kvalitní a poctivé výrobky, ale že produkt i suroviny použité při jeho výrobě pochází z domácí produkce. Produkt musí být vyroben na území kraje, ve kterém bylo ocenění uděleno, a ze surovin dané oblasti. Všechny označené potraviny tak spojuje kvalita, místní suroviny, tradiční receptura a výborná chuť. Držitelé značky Regionální potravina jsou publikováni v každoročně aktualizovaném katalogu.

Díky krátkým distribučním cestám od výrobce ke spotřebiteli jsou tyto produkty čerstvější, mají lepší chuť i vůni. Potraviny dovezené ze zahraničí musí strávit dlouhou dobu na cestách. To neprospívá jejich čerstvosti a chuti a doprava ze vzdálených míst navíc zatěžuje životní prostředí.

Domácí producenti jsou oproti dovozcům více vystaveni tlaku na kvalitu jak ze strany spotřebitelů, kteří jsou s nimi v bližším kontaktu, tak ze strany kontrolních inspekcí.

Výrobky oceněné značkou Regionální potravina prokazují jedinečnost v porovnání s běžnou produkcí dostupnou na trhu. Ať už se jedná o tradiční recepturu typickou pro daný kraj, originální výrobní postup nebo využití specifické regionální suroviny.

Nákupem potravin označených logem Regionální potravina zákazník získává nejen záruku kvality a chuti, ale podpoří také svůj kraj. Prosperující zemědělci, producenti i prodejci zaručují udržení, či dokonce rozšíření počtu pracovních míst v regionech.

U nás na HANÉ

V Prostějově existují aktuálně čtyři nositelé značky HANÁ regionální produkt. Můžete tak ochutnat originální cibulády, přírodní sirupy, širokou škálu uzenin a zabijačkových specialit nebo zaujmout okolí originálními kabelkami z upcyklované džínoviny. Významnou skupinou jsou také oblíbená piva z minipivovarů, která uspokojí nejen pivní fajnšmekry. Nejblíž dostupné je náměšťské pivo těšící se vysoké oblibě. Certifikované služby nabízejí především provozovatelé ubytování a stravování, zážitky v našem okolí zatím k mání nejsou.

 

Tematickou stranu PROSTĚJOVSKO & REGIONÁLNÍ PRODUKTY najdete v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vychází v pondělí 28. listopadu