Ani hrozba vysokých pokut neodradila organizátory od pořádání tzv. „předváděček“. Jedna z firem zabývající se nechvalně proslulými akcemi pro seniory si na celý minulý i nadcházející týden zarezervovala vinárnu Národního domu v Prostějově. Její zástupci přitom seniory oslovovali přímo na ulici a dotazovali se jich, kde nakupují potraviny. Telefonicky je pak pozvali na „gastronomickou show“ právě do prostor prostějovské památky. Na akci jim pak ale nabízeli jen hrnce a vařiče... 

 

Společnosti pořádající předváděcí akce se zcela cíleně zaměřují na starší lidi. Jak už Večerník informoval, jejich zástupci je poslední dobou oslovují přímo na ulici, přičemž dotazy se obvykle točí kolem nakupování potravin. Při vyplňování dotazníku od nich získají telefonní číslo, načež je zvou na akce. „Ptali se mě, kolik peněz za nákupy obvykle utratím či v jakém supermarketu nakupuji. Zajímalo je také, jestli chodím do Kauflandu. Myslela jsem si, že dělají průzkum pro tento řetězec a že mě budou telefonicky informovat o slevách. Tak jsem jim to číslo dala. Po pár dnech mi volali a zvali mě na gastronomickou show. O tom, že by se mělo jednat o předváděčku a co se na akci bude prodávat, se zmínili jen velmi okrajově,“ prozradila exkluzivně Večerníku jedna z přímých účastnic čtvrteční akce, která si pochopitelně nepřála být jmenovaná. 

Porušili „šmejdi z Národa“ zákon? Přitom už ve středu vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele. Z ní vyplývá, že firmy musí předváděcí akce dopředu nahlásit na České obchodní inspekci. Na pozvánce musí také jasně uvést, že se jedná o předváděcí akci, a napsat, které zboží bude nabízeno. V opačném případě organizátorům hrozí pokuta až pět milionů korun. U předváděček v Národním domě byla splněna pouze první podmínka. „Mohu potvrdit, že společnost Saving Europe s.r.o nahlásila konání předváděcích akcí v Národním domě na Vojáčkově náměstí 1 v Prostějově. Konaly se od středy patnáctého do pátku sedmnáctého ledna. Naplánovány jsou i na celý příští týden,“ potvrdil v pátek Večerníku Mojmír Bezecný, ředitel Inspektorátu České obchodní inspekce ČOI se sídlem v Ostravě. Co se týče pozvánek na akci, ty vůbec neexistovaly. Účastníci totiž byli svoláváni telefonicky. „To, že se pravděpodobně jedná o ‚předváděčku´, to jsem se z telefonátu dovtípila, nikdo mi to však na rovinu neřekl,“ usnesla se oslovená žena. Jak to v „Národě“ probíhalo, to jsme se mohli dozvědět pouze zprostředkovaně. „Dovnitř vás pustit nemůžeme, akce děláme vždy pro příslušníky jednotlivých generací. Nyní je to pouze pro občany starší šedesáti let,“ zastavila nás u vchodu do vinárny Národního domu asi pětadvacetiletá blondýna v zimních botách Adidas. 

 

AKTUÁLNÍ KOMENTÁŘ

Takzvané předváděcí akce „šmejdů“ už takřka vymizely z portfolia nejrůznějších podvodníků, kteří byli zvyklí na vytahování peněz z peněženek především seniorů. Podvodníci dnes přecházejí na daleko sofistikovanější druhy podvodů. Vždyť od čeho mají internet či nejrůznější sociální sítě? Kdepak. Dnes se nechodí krást nebo podvádět v rámci náročných akcí na veřejnosti. Podvodníci úplně lehce přicházejí k tučným ziskům přes internet. Stačí si jen vyhlédnout naprosto důvěřivou a bohužel mnohdy i velmi hloupou oběť. (mik)